Rudihagen fikk svar på tiltale

Ketil Solvik-Olsen, foto_Bjørn Lauritzen
Frp's Ketil Solvik-Olsen og Småkraftforeninga kommenterte i dagens utgave av Nationen Torstein Rudihagens (Ap) ansvarsfraskrivelse i sertifikatsaken.

Av Bjørn Lauritzen, daglig leder Småkraftforeninga
Lagt ut 26/05-2010

Solvik-Olsen går noe lenger enn undertegnede i sin karakteristikk av Rudihagens forsøk på å toe egne hender, og kaller ham rett og slett en juksemaker. Så langt går ikke Småkraftforeninga men mener ansvarsfraskrivelsen er alvorlig og at tilliten til politikere ikke akkurat øker når man på en så tydelig måte løper fra ansvaret. Solvik-Olsen er dessuten meget presis i sin vurdering av kostnadsspørsmålet hvor han sier at forbrukerne ville uansett fått kostnaden, men Norge ville hatt tilgang til mindre strøm i mellomtiden. Solvik-Olsen konkluderer med at saken heller ikke primært handler om penger: "Det handler om å holde et løfte som også Ap ga - om at de som investerer tidlig skal få delta i en støtteordning. Hvorfor skal noen stole på Rudihagens nye løfter når han uten blygsel bryter løfter Ap har kommet med tidligere?". Godt spurt og kanskje får vi et slags svar under stortingsbehandlingen 3. juni. Se begge tilsvar under "Kraftnytt i aviser-seksjonen".