Trøstesløst forsvar av overgangsreglene

Line Henriette Holten Hjemdal, Harald Dirdal, Bjørn Lødemel, Borghild Tenden, Foto_Karen Anna Kiær
Ikke uventet, men desto mer trøsteløst, var regjeringens forsvar av den barberte overgangsordningen i Stortinget i dag.

Lagt ut 03/06-2010

Et 20 talls småkraftseiere som alle var direkte berørt av overgangsordningene, møtte opp på Stortinget for å overvære debatten rundt behandlingen av dok. 8 forslaget til opposisjonen. Bakgrunnen var en invitasjon fra Høyre og Bjørn Lødemel. Regjeringens representanter klarer ikke å å gi noen troverdig begrunnelse på hvorfor ordningen må ha 1 MW begrensningen. Opposisjonen hamret inn det en relevante poenget etter det andre, uten at verken Terje Riis-johansen, Erling Sande eller Snorre Valen klarte å parrere innspillene annet enn med flaue floskler. Lengst i sin kritikk gikk Frps Ketil Solvik Olsen, som slet med å unngå å bruke ikke parlamentariske utrykk i sine innlegg. Solvik-Olsen mener regjeringen og forsåvidt også Stortinget, har ført kraftverkseierne bak lyset og mente at saken viste at de ansvarlig i regjeringen ikke har moral. Snorre Valen fra SV fikk også demonstrert sin totale mangel på innsikt i hvordan sertifikatene er tenkt å fungere. Han argumenterte med at en utvidet overgangsordning vil gå på bekostning av vindkraft og andre teknologier. Dette er selvsagt helt feil. Terje Riis-Johansen gikk etterhvert lei av opposisjonens spørsmål og valgte å referere til sine tidligere svar. Småkraftforeninga skjønner godt at regjeringen har store vanskeligheter med å argumentere for 1 MW grensa. Det Steensnæs i sin tid lovet og garanterte, var at alle som tilfredsstiller kravene til å få sertifikater når disse en gang kommer, skulle få ta del i markedet. Som kjent er det ingen effektbegrensninger for dem med byggestart etter 7. september 2009. Steensnæs sa også at ingen som bygde etter 2004 skulle tape på å bygge ut før et eventuelt sertifikatmarked var på plass. Opposisjonen hadde som nevnt flere gode innlegg, men ingenting tyder på at avstemningen vil resultere i noe annet enn at forslaget avvises. Småkraftforeninga vil legge ut hele referatet fra debatten når det foreligger.