Håpløs vinkling om fornybarandelen

Flere medier deriblant NRK har valgt en fullstendig misvisende heading når de skal kommentere IEAs vurdering av fornybarsatsningen til en rekke land.

[LINK]

Lagt ut 07/06-2010

Det blir gjort et stort poeng av at Norge er blant de verste på ny fornybar energi og er neste dårligst i Europa. Årsaken er at de har kun vurdert alternative energikilder som da ekskluderer vannkraften. Dermed fremstår Norge som nesten har all sin elproduksjon fra nettopp vannkraft, som lite fornybar - og sjeldent eller aldri har vi sett en mer tendensiøs bruk av statistikken. Småkraftforeninga er i denne saken helt på linje med statssekretær Sigrid Hjørnegård som peker på det faktum at vannkraften, småkraften inkludert, ikke er med i statistikken og at vi i realiteten er klar Europamester i fornybar energiproduksjon. Så er det forsåvidt en helt annen sak om hvorvidt regjeringens satsning på feks småkraft er tilstrekkelig. Se link for mer info.