Statkraft tviler på oppstart 01.01.2012

I et intervju til Montel sier seniorrådgiver i Statkraft Håvard Vaggen Malvik at han tviler på at oppstart av ordningen vil skje 1. januar 2012.

[LINK]

Lagt ut 09/06-2010

Årsaken er rett og slett at det er for mange detaljer som skal avklares, blant annet forholdet til EUs fornybar direktiv. Normalt tar det over ett år på å implementere EU direktiver i norsk lovgivning. Også Småkraftforeninga har etterlyst konkrete bevis på fremdrifgt i forhandlingene, og har lenge vært bekymret for om tidsplanen vil holde. Når så Statkraft går ut på denne måten, er det også et spørsmål om ordningen i det hele tatt vil komme. Det kan faktisk skje at ordningen ikke er oppe å går før etter neste Stortingsvalg som jo er i 2013. Småkraftforeninga håper i det lengste at ordningen vil være på plass som lovet 01.01.2012 og at overgangsordningene utvides til å omfatte alle som ville ha vært sertifikatberettiget når ordningen trer i kraft og som hadde byggestart etter 01.01.2004 Se link til hele intervjuet.