Teknisk Ukeblad: Gir opp kraftverksdrømmen

Teknisk Ukeblad belyser i et oppslag en situasjon Småkraftforeninga lenge har fryktet. Knut Bjorvatn bygde sitt kraftverk i den tro at lovnadene om grønne sertifikater skulle bli virkelighet og at lovde datoer ville overholdes. Nå gir han opp, og selger kraftverket.

Av Henrik Glette
Lagt ut 28/10-2010

– Det kommer til å bli mange som meg etterhvert, som gir opp etter ekstreme tørrår, med produksjon langt under normalen, spår eks-småkraftmann, Knut Bjorvatn. For en drøy måned siden kastet han inn håndkleet og solgte Fosstveit kraftverk i Storelva i Tvedestrand med tap, sier Bjorvatn til tu.no. Småkraftforeninga beklager sterkt at noen ser seg nødt til å gi opp, og mener politikerne har sviktet på det groveste. Nå er det bare å håpe at politikerne tar til fornuften, og sørger for at de grønne sertifikatene kommer på plass, og at alle kraftverk bygget etter 1. januar 2004 blir inkludert i overgangsordningen, slik skiftende regjeringer har lovet. Les hele artikkelen her:http://www.tu.no/energi/article262826.ece