Superhybrid for 2012

Foto: Volvo
Mange småkraftgründere kunne kanskje tenke seg å kjøre elektrisk bil, men synes rekkevidden på tradisjonelle elbiler blir litt kort. Hva med en firehjulsdrevet lynrask stasjonsvogn som kan lades med småkraft, men kjøres på dieselhybrid over lengre avstander? Volvo har svaret.

Av Henrik Glette
Lagt ut 23/02-2011

Framhjulene drives av en femsylindret, 2,4-liter D5-turbodiesel som leverer 160 kW (215 hk) og et dreiemoment på 440 Nm. Bakakslingen har en elmotor som yter 52 kW/200 Nm. Motoren får strøm fra et 12 kWh litiumionebatteri fra Enerdel. Batteripakken er plassert bak baksetene. V60 plug-in hybrid er utstyrt med en sekstrinns automatkasse. Volvo har satt opp bilen med tre kjøremodi: «pure», «hybrid» og «power». Hybrid-modus er standardvalget som ifølge Volvo skal gi bilen et utslipp på kun 49 gram CO2 per kilometer (kombinert kjøring). Her våkner kanskje kjøpelysten hos noen og enhver, så får vi håpe at ikke prisen gjør den uaktuell for tungt skattlagte småkraftgründere... http://www.tu.no/motor/article280634.ece