Sintef: politisk vingling kan koste dyrt

Regjeringen vinglet og lokalpolitikerne var utydelige. Konsekvensen av politikernes inkonsekvente oppførsel kan bli en strøm av nye konflikter, skriver Sintef i en ny rapport.

Av Henrik Glette
Lagt ut 09/03-2011

Det Sintef påpeker i sin rapport og som videreformidles av flere medier, er nettopp det Småkraftforeninga og resten av energibransjen fryktet - at somling, vingling og dårlig håndtering fra regjeringen kan bety økt konfliktnivå i nettutbyggingen. Dette er svært kritisk for et linjenett som har et prekært behov for betydelig oppgradering de neste årene. – Forstudien viser at det eksisterende beslutningsregimet i konsesjonsbehandlingen, med alle sine detaljerte og fagbaserte prosedyrer, fullstendig ble satt til side da mediestormen tok av. Det reiser et alvorlig spørsmål om det eksisterende beslutningsregimet i det hele tatt fungerer, sier Audun Ruud i Sintef Energi til Teknisk Ukeblad. Les saken i Teknisk Ukeblad her: http://www.tu.no/energi/article282596.ece Les saken i Stavanger Aftenblad her: http://www.aftenbladet.no/energi/fornybar/1345589/Sintef_slakter_mastedebatten.html