Vil heller ha mer vannkraft enn havvind

– Det er ikke noen vits for meg å bruke mange skattemilliarder til å bygge en vindfarm til havs bare for at den skal ligge til havs, sier Borten Moe til Stavanger Aftenblad.

Av Henrik Glette
Lagt ut 17/03-2011

Samtidig samles småkraftnæringa i spenning når Borten Moe kommer til Småkraftdagene 23. mars. Kommer det nye og spennende signaler til næringa. Mest spenning av alt er selvsagt knyttet til hvorvidt Borten Moe reverserer sin forgjengers beslutning om å droppe tidligere løfter om at alle småkraftverk bygget etter 1. januar 2004 skal få delta i ordningen med elsertifikater. Det er også betydelige utfordringer knyttet til en økt satsning på småkraft, med sprengt linjekapasitet, tung særskattlegging og fem års ventetid på konsesjonsbehandling. Spørsmålet om å legge elver og fossefall i rør for å produsere vannkraft har alltid vært politisk omstridt. Men Borten Moe vil gjerne ha mer av det. – Jeg er svært positiv til vannkraftutbygging, sier Borten Moe. Les mer hos Teknisk Ukeblad: http://www.tu.no/energi/article283692.ece