Kraftprisene raser

Etter en lang periode med svært gode priser, har den siste tidens kraftige nedbør nå ført til at kraftprisen raser. Teknisk Ukeblad varsler nå en pris tirsdag på rundt 1 øre kWh i Oslo i morgen.

Lagt ut 12/09-2011

For mange småkraftprodusenter har året hittil vært svært godt, men det er likevel et signal om et sårbart nett når vi ser at variasjonene mellom de ulike prisområdene er så betydelige som de er nå. Det er også åpenbart at forbindelsene til utlandet må styrkes for framtidig ny produksjon også i perioder med betydelig nedbør. – I morgen vil vi være nede i ett øre kilowattimen (kWh)i noen timer i morgen i Oslo. Hvis vi ser på dagsprisen vil den ligge på 3 øre kWh i Oslo, Kristiansand og Bergen. De andre områdene vil ligge noe høyere, sier Siw Hauge, kommunikasjonsdirektør i Nord Pool Spot til Teknisk Ukeblad. Det er også varslet betydelige nedbørsmengder de neste døgnene. Les artikkelen i Teknisk Ukeblad her: http://www.tu.no/energi/article290889.ece Her kan du følge spotprisen på NordPool: http://www.npspot.com/