Kraftverk i Flisaelva på nett

Syversætre Foss Kraftverk
Syversætre Foss Kraftverk er på nett og har begynt å levere strøm. Produksjonen går som den skal, og turbinene gir mer effekt enn antatt, forteller en stolt daglig leder.

Av Esben Svendsen
Lagt ut 04/05-2012

Elvekraftverket er ikke blant de minste småkraftverkene i landet. Med installert effekt på 2,5 MW og en årsproduksjon på rundt 10 GWh, dekker kraftverket 10-12 % av strømforbruket i Åsnes kommune. - Det har vært en lang prosess, men nå er vi på nett, prøveproduksjonen har vært i gang et par uker, og alt går som det skal, vi har til og med litt mer effekt i turbinene enn antatt. Det sier daglig leder Ole Albert Eig til avisa Glåmdalen. Se Glåmdalen TVs reportasje her Tradisjonsrikt sted Selv om kraftverket er nytt, er det ikke første gang det står anlegg ved Syversætre Foss. Her har det vært steinsliperi, sagbruk og mølle. Det første anlegget ble bygd i 1891, men ble ødelagt i brann i 1956. - Vi har lenge ønsket å få et nytt kraftverk på dette stedet, sier Eig. Det har tatt noen år, og vært mye arbeid, men det er utrolig moro at vi har fått det til.