Første gruppebehandling gjennomført

NVE har gjennomført sin første gruppebehandling av konsesjonssøknader fra kraftverk. Seks kraftverk fikk innvilget konsesjon, fire fikk nei.

Av Esben Svendsen
Lagt ut 27/06-2012

For første gang har NVE gjennomført en samordnet gjennomgang av konsesjonssøknader fra en gruppe kraftverk som ligger i samme område. 10 søknader har blitt behandlet samtidig. Formålet er både økt effektivitet og en mer helhetlig vurdering, som gir en bedre oversikt over konsekvensene, i følge NVE. Småkraftforeninga gratulerer de nye konsesjonshaverne, og registrerer at NVE ser ut til å ha fått opp farten på behandlingen. Vi håper dette tempoet vedvarer. Vinnerne Kraftverkene som har fått konsesjon er: - Storelvi - Espeelvi - Byro - Skiparvik - Bråberg - Sleveåne De fem første ligger i Ullensvang herad, mens det sistnevnte ligger i Odda. Disse seks kraftverkene vil produsere om lag 56 GWh i et normalår, og det tilsvarer strømforbruket til 2800 husstander. Fylkesmannen hadde innvendinger mot kraftverkene i Byro og Slevåne, men NVE fant at de likevel burde få konsesjon. Taperne Kraftverkene som har fått avslag er: - Øvre og Nedre Digraneselvi i Odda - Børve/Deildo i Ullensvang - Skjeldvikelva på grensa mellom Odda og Ullensvang Produksjonen for kraftverkene som fikk avslag ville vært rundt 55 GWh. Disse avslagene var i tråd med Fylkesmannens innstilling. Les mer hos NVE