Ny ukentlig kommentar

Fra og med i dag kommer Småkraftforeninga til å presentere en kort markedskommentar hver mandag. Kommentaren kommer fra NEAS, som følger prisutviklingen for oss. Vi håper det kan være til nytte.

Av Borgny Hatlestad Tveekrem, leder Handelsavdelingen i NEAS
Lagt ut 01/10-2012

Denne sommeren og høsten har vært nedbørsrik og det har bygget seg opp solide vannmagasiner og en god hydrobalanse. Med det som utgangspunkt er det få som tror på ekstrempriser denne vinteren. Systemprisen for forrige uke ble 217 NOK/MWh, der laveste prisområde i Norge var i NO5 med 179,4 NOK/MWh og høyeste i NO3 med 239,1 NOK/MWh. Prisene i markedet svingte forrige uke i takt med værvarslene og det var ingen klar retning for utviklingen. Fredag ettermiddag var det en oppgang før markedet stengte. I løpet av helgen er flere kjernekraftverk kommet i drift igjen, etter revisjoner, og den totale nordiske kjernekraftproduksjonen er kommet opp i 75 % av installert kapasitet. Dette sammen med den gode hydrobalansen er med på å holde prisnivået nede. Det er imidlertid meldt kaldere og tørrere vær og på bakgrunn av dette er det trolig at prisene vil øke noe utover i uken.