Markedskommentar uke 43

Prisene i kraftmarkedet svinger i takt med værvarslene og statusen for hydrobalansen. Første halvdel av forrige uke startet med nedgang før det snudde og gikk oppover i siste halvdel av uken.

Av Borgny Hatlestad Tveekrem, leder Handelsavdelingen i NEAS
Lagt ut 23/10-2012

Denne uken har startet med noe kaldere og tørrere værvarsler. Til tross for dette såg vi en svak nedgang i markedet i går og denne har fortsatt med et hopp nedover i dag også. Systemprisen forrige uke (uke 42) endte på 257 NOK/MWh. Det var Finland og Danmark som drog opp systemprisen. I Norge ligger NO3 likt med systemprisen, mens de andre prisområdene ligger under. NO4 var lavest med 252 NOK/MWh. Hydrobalansen går litt nedover med tørrere og kaldere værvarsler, men er likevel sterk. På bakgrunn av tilgjengelig informasjon tror vi på en sidevegs til svakt nedadgående utvikling av prisene utover i denne uken. Prisene på elsertifikat har steget de to siste ukene. Fredag ble spot omsatt for 166 NOK/MWh.