Markedskommentar uke 45

Både spotprisen og de fleste kontraktene sank i pris forrige uke, slik vi spådde i forrige ukeskommentar. Situasjonen er nå at det meste av svensk kjernekraft produserer.

Av Borgny Hatlestad Tveekrem, leder Handelsavdelingen i NEAS
Lagt ut 05/11-2012

Den nordiske kjernekraftutnyttelsen er oppe i 95% og det siste verket (Oskarshamn 3) skal etter planen settes i gang om en uke. Dette er en helt annen situasjon enn vi har hatt tidligere vintre. Denne effekten ser ut til å overgå at hydrobalansen i dag er den dårligste på lenge. De neste dagene er det meldt mye vind, noe som drar ned de tyske prisene. Mye vind sammen med stabilt høy kjernekraft vil nok presse både spotprisen og øvrige kontrakter videre nedover de neste dagene. Systemprisen for forrige uke (uke 44) gikk ned til 260,75 NOK/MWh. NO3 ligger høyest av de norske prisområdene på 261,47 NOK/MWh. NO4 ligger på 261,40 NOK/MWh, mens NO1, NO2 og NO5 alle ligger på 260,73 NOK/MWh. Prisene på elsertifikat fortsetter å øke og ble i slutten av forrige uke omsatt for 168 NOK/MWh.