Høyre og Frp fjerner grunnrenteskatt for småkraft

I sine alternative forslag til statsbudsjett for 2013 hever både Fremskrittspartiet og Høyre innslagspunktet for grunnrenteskatten til 10 MVA. Det betyr at småkraftverk ikke lenger vil havne i grunnrenteposisjon.

Av Esben Svendsen
Lagt ut 15/11-2012

-Dette er gode og viktige nyheter, sier daglig leder Henrik Glette i Småkraftforeninga. –Dette innebærer en aksept av vårt standpunkt om at småkraft ikke er i reell grunnrenteposisjon. Småkraftforeninga har lenge jobbet aktivt for å informere politikere i alle partier om de uheldige utslagene denne ekstraskattleggingen medfører. Utbygginger har blitt tilpasset skattleggingen og ikke potensialet, selv om produksjonen kunne vært større uten at naturinngrepet hadde blitt mer omfattende. -Dette er selvsagt ressurssløsing av verste sort, sier Glette. –Nå skal vi følge opp dette også opp mot og etter valget neste høst. Her er det viktig at partier som ønsker småkraftutbygginger følger med i timen. Naturvernere på krigsstien Grunnrenteskatten har også fått naturvernere på krigsstien i det siste, og nylig avgått statssekretær i Miljøvverndepartementet, Heidi Sørensen (SV) har foreslått å legge ekstraskatten på 30% på hele småkraftnæringen. – Her bruker vi i realiteten 600 millioner kroner på å ikke produsere nesten et halvt Altakraftverk, sier Sørensen til Teknisk Ukeblad. Glette er ikke overrasket, men likevel skuffet over at Sørensen fortsetter sitt korstog mot utbygging av fornybar energiproduksjon. -Her er Sørensen på villspor igjen, sier han. –Både skattefilosofien og realitetsorienteringen hennes bærer preg av en manglende respekt for investering og privat eiendom. Våre medlemmer investerer i fornybar energi på egen grunn, og har slett ingen grunn til å straffes med å skattlegges dobbelt så hardt som om de hadde bygget en bensinstasjon eller pølsekiosk.