Statsbudsjett på det jevne

Med de forbedringene Solberg-regjeringen har foreslått, kan dette bli et bra småkraftbudsjett til slutt, mener Knut Olav Tveit.
Småkraftforeninga er tilfreds med at Stoltenberg-regjeringen vil styrke Statnett med 3,25 milliarder kroner og avstå fra utbytte i år. Dette er nødvendig for å holde trykket oppe på nettutbyggingen.

Av Steinar Aasen
Lagt ut 14/10-2013

– Vi synes det er bra at Statnett får mer penger. Utover dette er det lite nytt, så langt vi kan se ved første øyekast, sier daglig leder Knut Olav Tveit.
Erna Solberg og Siv Jensen har allerede varslede flere tiltak fra den nye regjeringen som vil gjøre hverdagen lysere for norske småkrafteiere.  Den nye regjeringen vil blant annet heve innslagspunktet for grunnrenteskatt til 10 MW. Det vil sørge for en mer effektiv utnyttelse av Norges småkraftpostensial, mener Tveit.
– Den nye regjeringen har dessuten tatt til orde for at småkraftbyråkratiet skal forenkles – og at det skal bli enda fremdrift for de som står fast i konsesjonskøen hos NVE. Dersom de utelatte småkraftverkene nå får elsertifikater – og regjeringen klarer å få på plass en sertifikathale etter 2020, så kan dette bli riktig bra sett med småkraftøyne, sier Tveit.