Russisk småkraftvisitt

På omvisning: Anna Gentova, Stepan Konakov, Dimitry, Karen Anna Kiær, Dmitry Grinko og Ksenia Vakhrusheva fra Bellona.
Tre unge russiske forskere har vært på studietur til norske småkraftverk. Vertskap var styremedlem Karen Anna Kiær i Småkraftforeninga.

Lagt ut 20/05-2014

De tre russerne vant studieturen i en konkurranse som miljøvernorganisasjonen Bellona nylig avholdt i Russland: "Scholarship of Bellona".  På sin rundreise i Norge besøkte de altså familien Kiær på Mykleby i Stor-Elvdal.

De tre russerne er alle bosatt i storbyer og viste stor entusiasme i møte med natur og rennende vann under omvisningen på Veslefallet og Storfallet kraftstasjoner. Alt dialog måtte oversettes, men russerne var svært vitebegjærlige og ville vite mer om det aller meste.

- Vi ga en innføring i småskala vannkraft med utgangspunkt i Veslefallet kraftverk fra 2010, og den eldre stasjonen vår, Storfallet. Sistnevnte inkluderte nedstigning av snødekket bratte, men belønningen var desto større vel nede, med ekstra flomvann i fossen. Tydelig at natur og vann fascinerte studentene, sier Karen Anna Kiær.

Før retur med tog til Oslo ble russerne  servert kaffe, melkesjokolade og elgwienerpølse på gården Mykleby som du kan les mer om her.

Representant for Bellona under besøket var Ksenia Vakhrusjeva. Mer om Bellona her.

Besøkte vakte interesse lokalt og ble behørig dekket i lokalavisen Østlendingen.