Ny veileder for sikringstiltak

Skisse av inntak til småkraftverk, der farer er avmerket. Illustrasjon: Hanne Marthe Østvold, NVE
For å forebygge ulykker, og ivareta sikkerheten rundt vassdragsanlegg, har NVE gitt ut en ny veileder for alle som utfører arbeid med vassdragsanlegg.

[LINK]

Lagt ut 29/06-2015

Damsikkerhetsforskriften krever at det for alle vassdragsanlegg skal etableres og opprettholdes hensiktsmessige sikringstiltak av hensyn til allmennhetens normale bruk og ferdsel.
– Veileder for sikringstiltak ved vassdragsanlegg gir en innføring i hva det er viktig å ta hensyn til, og viser gode eksempler på løsninger for å ivareta sikkerheten ved vassdragsanlegg. Formålet med veilederen er å bidra til å forebygge ulykker, sier Lars Grøttå, seksjonssjef for damsikkerhet i NVE.
For å kartlegge potensielle farer skal det utføres en analyse i forhold til ferdsel og bruk. Resultatene fra analysen skal ende opp med forslag til sikringstiltak.

Den nye veilederen bygger på rapporten «Faremomenter og sikringstiltak ved anlegg i vassdrag» fra 2003, og tar hensyn til reviderte forskrifter og erfaring i bransjen. Veilederen er utarbeidet av NVE i samarbeid med Energi Norge, samt et utvalg representanter fra bransjen.