Hva finnes under H2-panseret?

Spennende teknologi i splitter nye Toyota Mirai som går på hydrogen. (Foto: Flickr)
På Småkraftadagane får du en kikk under panseret på Toyotas splitter nye hydrogenbil, Mirai. Hydrogenbiler ventes å bli et vanlig syn på norske veier i løpet av noen år. Kortreist hydrogen kan produseres lokalt med kraft fra småkraftverk.

Lagt ut 15/01-2016

Under Småkraftdagane blir både produksjon av hydrogen og hydrogenbilen Mirai grundig presentert og gjennomgått.

Fra Wikiepdia sakser vi: "Toyota Mirai er Toyotas første bil med brenselscelleteknologi som er satt i serieproduksjon. Salget i Japan startet 15. desember 2014, i California i august 2015[1] og i Storbritannia, Danmark og Tyskland i september 2015.

Det er planlagt en produksjon på 700 biler i 2015, økt til 2 000 i 2016 og 3 000 i 2017.

Bilen bruker hydrogen som drivstoff. I brenselscellene reagerer hydrogen med luft i en kjemisk prosess som skaper elektrisk energi og fremdriften besørges av en elektrisk motor. Etter EPAs normer har bilen en rekkevidde på 502 km på full tank. Etter den japanske JC08-normen er rekkevidden ca. 700 km. Produsenten oppgir en rekkevidde på 480 km på full tank."

Påmelding til Småkraftdagane og fullt program finner du her.

Mer om Toyota Mirai ligger her.