Grundt: - Sjekk konsesjonen din!

Øystein Grundt er seksjonssjef i NVE.
Mange småkraftkonsesjoner nærmer seg femårsfristen for byggestart. Øystein Grundt i NVE ber konsesjonærene sjekke egen konsesjonsdato og søke forlengelse før fristens utløp. I verste fall kan konsesjonen bortfalle.

Lagt ut 12/01-2017

De lave kraftprisene gjør at mange sitter på gjerdet og vurderer om de skal bygge småkraftverket sitt eller ikke. Det gjør at mange konsesjoner er i ferd med å "gå ut på dato". Fra Grundt i NVE har vi fått følgende redegjørelse for hvordan de som næmer seg femårsfristen bør forholde seg:

• NVE har registrert at mange med gyldig konsesjon ikke har påbegynt byggearbeid på anlegg ennå.
  • Konsesjoner til småkraftverk har i vilkårene en bestemmelse om at byggearbeid må starte opp innen en frist på 5 år, hvis ikke faller konsesjonen bort. Dersom en konsesjon har vært eller er gjenstand for klagebehandling vil det være tidspunkt for klageavgjørelsen som danner utgangspunkt for 5-års fristen.
  • Det er mulig å søke om fristforlengelse for oppstart av byggearbeidene, men det må gjøres før opprinnelig frist er utløpt, og vanligvis er det en kurant sak å få forlenget byggefristen med fem år.
  • NVE har gitt en rekke konsesjoner siden 2012 og disse vil i tiden fremover passere 5-årsfristen. Vi oppfordrer derfor samtlige som har gyldig konsesjon, men som ikke rekker oppstart innenfor opprinnelig frist, om å søke fristutsettelse før fristen utløper.
- Dersom fristen er oversittet, må det søkes om ny konsesjon. Vi antar at de fleste småkraftutbyggere ikke vil være interessert i dette så lenge det kan unngås, og det er strengt tatt ikke NVE heller, sier seksjonssjef Øystein Grundt i NVE til www.smakraftforeninga.no.

Daglig leder Knut Olav Tveit i Småkraftforeninga mener også det er riktig å søke om fornyelse av konsesjonen selv om prosjektet i dag ikke synes å være økonomisk bærekraftig.

- Både kraftpriser og aktuelle støttesystemer kan endre seg så det er ingen grunn til ikke å søke. Mye kan se annerledes ut om fem år, sier han