Egil vant etter 18 år

Faksimile fra lokalavisen Grannar.
Etter 18 års arbeid kan Egil Kambo nå endelig starte arbeidet med å bygge småkraftverk i Høylandvassdraget i Etne. Det skriver lokalavisen Grannar (faksimile) i dag.

Lagt ut 14/09-2017

Bakgrunner for saken er at Egil Kambo i Kambo Energi i sin tid inngikk avtale med Etne kommune om å leie fallrettene i 40 år. Da protesterte flere naboer til  elven fordi de mente at kjøpsavtalen mellom grunneierne og kommunen fra 1918 ikke var gyldig. Dette fordi de mente at kommunen aldri hadde betalt det de skulle betale i henhold til avtalen.

Nå har altså jordskifteretten slått fast at det faktiske er kommunen som eier fallrettene. Ifølge Grannar har Kambo alt fått konsesjon for bygging. Heller ikke dette foregikk uten protester.

- NVE gav grønt lys i oktober 2015. Vedtaket vart klaga inn av private partar, og dermed løfta opp på olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) sitt bord. OED stadfesta i januar i år NVE sitt vedtak. Klagen blei altså avvist, skriver Grannar.

Egil Kambo er styremedlem i Småkraftforeninga, red.anm.

19/10-2017:
Norges Energidager 2017